torsdag 7 oktober 2010

Den avreglerade kollektivtrafiken

Så något som kommit i skymundan i debatten. 2012 påbörjas ett helt vansinnigt kaos och ett gigantiskt experiment vad gäller busslinjer och kollektivtrafik. Det kommer bli del två av chockbesked för människor som uppenbarligen helt vansinnigt nog röstade för dessa vansinniga herrarna som nu åter får en mandatperiod på sig att ställa till så mycket de bara kan.

Exakt vad den nya lagen kommer att innebära är svår att få en ordentlig överblick på. Det kommer att inledas 2012, tills samtliga gamla avtal löpt ut.
Men huvudprincipen är att vilken tok som helst får starta sin egen bussfirma och sätta sig och plocka upp och av människor där de känner för. Inom viss nivå kommer det här även gälla regional spårtrafik - hur de nu tänker lösa det problemet med att spåren är begränsade.
Ovanpå detta kommer länen själva bara få ha linjer där det är absolut nödvändigt, ett beslut som kan överklagas av privata intressen och således kommer inte det finnas något ansvar alls.
Länen kommer förlora sitt huvudmannaskap, SL berättar redan att de tänker gå från 700 anställda till cirka 40.
För konkurrenskraft är det också upp till varje enskilt bussbolag att sätta det pris man vill för att säkerställa lönsamheten, all form av länssubventioner är ett brott mot den fria konkurrensen.

Såhär långt alltså:
1. Priserna kommer gå upp ganska rejält på resorna (i Malmö beräknar man att man måste dubbla priset för att det ska bli ekonomiskt lönsamt)
2. Det kommer inte finnas någon samordning mellan busslinjerna, det kommer inte vara överblickbara och osäkert månad från månad hur man tar sig från ena stället till det andra. Det skall visserligen rapporteras in till gemensam central, men det är företagen som styr tidtabellen.
3. Linjer som inte anses lönsamma kommer antingen läggas ner eller läggas på kommuner som då plötsligt inte kan reglera trafiken genom att satsa där det behövs genom att ta inkomster där det finns. Det blir alltså dyrare för samtliga parter utom för de bussbolag som plötsligt kan räkna med väldigt mycket ökade vinster.
4. Tanken på ett länstrafikskort - som SL-kortet skulle mycket väl kunna försvinna. Olika bolag kommer köra på olika sträckor var och en troligen med eget prissystem. Det finns ingen reglering (eller ens rätt till reglering) med prissättning, och hela tanken med marknadsanpassningen försvinner om det inte innebär fri prissättning.


En inte alls lika avancerad kollektivtrafikreform genomfördes förövrigt i England där resandet inom kollektivtrafiken minskade betydligt. Samma typ av tapp kan man se även i Sverige med de första avregleringarna samt kraftigt ökade biljettpriser. Där SL-kortet har skjutit i höjden, och folk föredrar plötsligt bilen. Det här rimmar väldigt illa med viljan att ersätta bilism med ökat kollektivt åkande.

GRATTIS SVERIGE
Det här röstade ni på 2010...

Rädda kollektivtrafiken

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar