söndag 10 oktober 2010

Björklund vet ingenting om pedagogik

Folkpartiet, med överste-major Björklund, brukar ofta se sig som skolan och kunskapens försvarare. De är "emot allt flum" i skolan - utan att någonsin mer beskriva vad flummet är.
Men med folkpartiet vid rodret för skolan de senaste åren har inte skolan blivit bättre. Tvärtom visade forskning innan valet att allt fler procentuellt går ur högstadiet med sämre betyg. Björklund skyller uteslutande på "bättre kontroll av lärarna", men skolverket håller inte med.
Folkpartiets recept, eller snarare Björklunds, är hårdare tag. Mer disciplin. Ut med elever ur klassrummet som presterar dåligt. Fler nivågrupperingar. Elitskolor.
Björklund är dock major, när han förordar mer kompetens måste man se att Björklund i ämnet inte har någon kompetens alls. Ingen kunskap alls, verkar det som, i det pedagogiska forskningsfältet. Och för mig med examen i pedagogik, är det därför inte så jätteförvånande med beskrivningen av den här skolan som lyckas förbättra skolresultatet hos sina elever. Med att förändra sin pedagogik med det forskning verkligen säger.
Det görs genom att inte ta ut folk som presterar dåligt från sina klasser. Att inte nivågruppera eleverna. Att inte skapa "elitklasser".
I det pedagogiska lär vi oss med varandra och vill befinna oss i ett sammanhang. Grupperingar och hetsen är negativt för läroprocessen, framförallt för de som i gemenskapen anses prestera dåligt.
Björklund vet ingenting om pedagogik. Ingenting!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar