fredag 24 september 2010

"Det är inte er han menar"


Mitt liv är fullt av anekdoter - små historier som gärna upprepas in i det oändliga. Det är inte bara egna livserfarenheter som berättas om och om igen utan som någon form av familjeberättelse tar man till sig andras erfarenheter och historia och berättar igen.
Ibland flera generationer tillbaka i tiden.

Bland de viktigaste anekdoterna som finns är de från min farmor och farfars liv. De levde i Tyskland under -20 och -30talet.
Jag tittar på siffrorna på skärmen.
Det är snart hundra år sedan.
Så mycket har hänt sedan dess.
Och ändå så lite.
Min farfar gick bort i början på 80-talet och min farmor för några år sedan. Kvar har jag deras historier.

Så här kommer en av de viktigaste berättelserna från min släkt. Den är kanske inte alls särskilt märkvärdig i sig. Och egentligen inte med ett budskap som inte redan finns på så många andra platser.
Farmor och farfar var judar, utöver det var min farfar också en aktiv anarko-kommunist vilket föranlett en del bekymmer med ordningsmakten efter olaga affischering med ”högförräderi”-innehåll redan under Weimarrepubliken. Utan att gå in på detaljer kring just den historien kan vi nog anse det fallet vara såpass preskriberat att jag utan omskrivningar och med viss stolthet kan meddela att farfar indirekt nog faktiskt hade medverkat vid affischeringen i fråga om än som spanare efter polis medan de andra klistrade. Frikänd i ”brist på bevis” lades dock fallet ner tills nazisterna tog makten.
Gestapo bestämde sig för att öppna fallet igen, och sent en natt kommer de och hämtar honom för förhör. En anarkokommunistisk jude var något alldeles extra för den nazistiska regimen. Året är 1934. Exakt hur min farfar lyckas övertyga övertyga dem att de just den gången hade fått tag i fel person - i fel herr Cohen, är oklart. Men han lyckas och i samtal med några andra blir det klart att han snart måste fly.
Hur de trots att land efter land stängde portarna för judarna ändå lyckades fly är en historia i sig men hur som helst hade de nu fått möjlighet att ta sig ifrån Tyskland.

Farfar var utöver aktiv anarkokommunist på många sätt så tysk man kunde bli och sprang omkring i den märkligt nationalromantiska föreningen ”wandervogel” och lekte scouter som ung också. I min värld har de lederhosen på sig, alla dessa scouter. Och joddlar. Det var storromantiskt tyskt, med den tidens idé om att leva nära naturen. En slags civilisationskritik tillsammans med en för sin tid typisk sentimentalitet och stolthet.
I varje fall kom wandervogel att helt uppgå i nazisternas småmysiga organisation Hitler-jugend ganska snart. Die wandervögel finns förövrigt med i en liten textrad i ”ökända hästen från Troja” av Karl Gerhard om ni läser noga.
Så långt alltås bakgrunden.
Min farmor och farfar sitter och har en sista middag i Tyskland innan de skall bege sig iväg. Vänner kommer och hälsar på. Så har även min farfars gamla kamrater bestämt sig för att ta ett sista farväl av sin gamla vän från Wandervögel - min farfar. Inlunsande kommer så de gamla kamraterna i sina Hitler-uniformer med hakors-armbindlar runt armarna för att säga hejdå till sin judiska vän.
Här någonstans blir det för mycket för min farmor. Hon får ett mindre utbrott och säger ifrån.
”Hur kan ni komma hit i de där uniformerna? Är det inte höjden av fräckhet?”
Nazisterna försvarar sig, men farmor fortsätter och i vad jag gissar i sin tradition att alltsedan dess fortfarande kalla Hitler för ”mister Hitler” - med en något nedlåtande ton. Jag antar att det har att göra med vägran att erkänna hans många olika titlar även om hon ibland kunde yttra "den lilla kopralen" vilket också var väldigt laddat.
”Har ni inte hört vad mister Hitler säger om judarna?”
Farfars gamla kompis manar lugnande.
”Men det förstår ni ju- han menar inte er. Det är östjudarna han menar”

*RIDÅ*

11 år senare var nästan hela släkten utraderad i gaskamrar.



Det här skall gärna säga på tyska: ”Die Ostjuden”
Och något som vi gärna upprepat i alla de fall när man hör de grova generaliseringarna följt av ”men inte ni”. Eller ”inte de”.
Ja historien är inte mycket mer än en variation på en välkänd dikt tillskriven Niemöller, eller varför inte John Donnes ”fråga inte vem klockan klämtar för”.
För nog har jag hört mycket ”ostjuden” - i valet 2010. Inte minst i homofrågan då jag själv är bög. Det är riktigt tragiskt hur det faktiskt finns homosexuella som är beredda att ge det vedervärdiga partiet Sverigedemokraterna sin röst.

Det finns också ett avståndstagande mot att dra paralleller till nazisttiden. Nazismen är ett sånt skällsord idag att det gått bortom sin historiska förankring. Dess brott så vedervärdiga att nazisterna själva tagit sig nästan diaboliska proportioner och någonstans där har vissa möjligheter att dra historisk lärdom gått förlorade. Som att det inte var ett helt folk som plötsligt blev galet. Att vara nazist inte var lika med att vara ”ondskefull” utan någon som uppenbarligen kunde umgås med sina judiska vänner.
Nazismen var rumsren, så även i Sverige. Ett visst motstånd fanns, men då oftare betraktat som ett litet lustigt fenomen men som man nog måste förstå hade ”vissa poänger”. Oftare sågs de som varnade för nazisterna som en större fara. Inte minst bland högerpartisterna.
Det började så här – det började med att ett märkligt tramsparti får ett par procentenheter. Och så småningom släpper vi in dem – att vara fascist och sverigedemokrat är inte längre skamligt.

Men jag upprepar – man måste sätta ned foten. Det är inte kaffe som vanligt med dessa herrar (det är nästan uteslutande herrar) och damer. Har du vänner och bekanta som är sverigedemokrater så markera tydligt, visa att det faktiskt inte är okej att rösta och tycka som de gör. Så kanske de åter gömmer ner sina hakors-armbindlar långt ner i byrålådan...

16 kommentarer:

  1. Fantastiskt bra inlägg

    SvaraRadera
  2. Jag håller med, dags att sätta ned foten. Men det är oerhört viktigt hur. Märk hur SD redan har skaffat sig ett sken av rumsrenhet genom att spela martyr - låt oss inte ge dom flera sådana poäng. Detta är inte en bagatell, själva strategin för deras inflytande är inte första hand kränkningar av andra människors grundläggande mänskliga rättigheter, det är att framstå som offer med krav på polisstat när dessa andra reagerar med okontrollerad, förtvivlad och våldsam ilska. Precis som i Tyskland på 30-talet

    SvaraRadera
  3. Såvitt jag vet har jag inte förespråkat våld.
    Men faktum är att jag förstår inte "tycka synd om"-grejen för rasister.
    Eller för några politiska grupper på det viset riktigt. De tycks ju göra sig till martyrer bara man säger emot.
    Från facebook-gruppen "sverigedemokraterna i riksdagen - ja tack" kan man idag läsa följande t.ex. (jag drar mig för att klottra ner det här men jag lägger dit den som ett exempel)

    " Jimmie Åkesson promenerar omkring i Stockholm när han ser Aftonbladets chefredaktör Jan Helin bli våldtagen av en stor neger. Åkesson ser förvånad ut, men sedan rycker han på axlarna och går vidare. Helin ropar förskräckt efter honom: ”Hjälp mig, Åkesson! Du ser väl att jag blir våldtagen av en kolsvart djungelbarbar”....... Åkesson vänder sig om och utropar: ”Oj, förlåt mig! Jag trodde vi gillade olika”."

    ---
    De vädrar morgonluft

    SvaraRadera
  4. Det var inte menat som kritik, bara en egen fundering kring hur vi bör agera nu. Vi skall absolut säga emot, och förhoppningsvis skapa en tvärpolitisk front som jobbar organiserat mot främlingfientlighet, för tolerans, utan att hamna i hat-fällan, som bara leder til våld och ytterligare poäng för Sverigedemokraterna och annat som ännu värre är (framgångar för SD leder även til framgangar för riktiga nazister).

    SvaraRadera
  5. Mycket bra!
    Nazism har blivit någon slag boogie-man som är för ond för att vara verklig, man verkar ha glömt att det faktiskt var en historisk händelse och inte en skräckfilm. Vi MÅSTE sätta ned foten - inte med våld, men jag tror inte att vårt ogillande av SD föder mer hat, tvärtom står ju vi som motståndare till de för något bra. Vi gillar olika, vi gillar demokrati - och SD är odemokratiskt och borde således inte sitta i riksdagen och låta deras åsikter bli rumsrena.

    Tack för ett mcyket bra blogginlägg!

    SvaraRadera
  6. Fy fan vad bra skrivet!!
    Redan några dagar efter valet märker man hur "toleransmuren" har flyttats, återigen kan vi höra hjärndöda kommentarer i tv som "om jag kallar honom blatte och han kallar mig svenne så är det väl också rasism". Nej sätt ner foten mot rasister med en gång. Jag tycker det är viktigt att "ta debatten", men förstå att det inte handlar om diskussion utan instruktion eftersom rasister per definition saknar information och kunskap. Jag har samtidigt märkt hur rädslan för "vänstern" har växt upp igen och en del röster har velat trivialisera SD:s intåg i riksdagen, med att vänsterpartiet minsann utgör samma fara.

    Johan Flink

    SvaraRadera
  7. Chennifer:"SD är odemokratiskt och borde således inte sitta i riksdagen"ska vi inte längre ha en demokrati?riksdagsmän i v´s partigrupp har visat att dom inte har respekt för vår demokrati,ska dom också ut ur riksdan´?

    SvaraRadera
  8. Mycket bra skrivet. Spännande att få höra lite om släkten också. Och jag kommer aldrig acceptera vänskap med en sverigedemokrat...

    SvaraRadera
  9. Åh :)
    Men den här berättelsen hade du väl hört? Vi drar ju den jämt!

    SvaraRadera
  10. Bravo !! Så rätt. o va bra att få den historien repeterad, jag tappar lätt detaljerna. Jag är beredd att hålla med dem som varnar för hatfällan. Jag träffar ofta människor som röstat på SD men de gör det inte av ondska, det handlar om okunskap. SD spelar på kunskapsluckor och manipulerar med att låtsas vara martyrer och det får vi inte fortsätta ge näring. Jag tror att ända sättet nu, när det gått så här långt, är att möta dem i debatten och låta dem falla på eget grepp, tvinga av dem maskerna och få dem att visa sina fula trynen.

    SvaraRadera
  11. Jag håller på ett ganska grundläggande sätt inte med där - även om jag tror att var och en handskas som hon vill. Bara det aldrig någonsin är "kaffe som vanligt" med dessa herrar

    SvaraRadera
  12. Paralellerna till nazityskland känns så nära när man betänker att SD faktiskt inte är ett missnnöjesparti, utan just ett nazist/faschistparti som gått och blivit populister. Men som påpekats förr, har de använt martyrksapet och allmäna trollknep till sin fördel så här långt, och det verkar vara något som trivs i ett klimat där man kan säga att höger är vänster och upp är ner utan att någon säger ifrån. Jag tror inte att de gamla knepen räcker längre.

    SvaraRadera
  13. Vad glad jag blir att folk fortfarande läser det här inlägget.. Det är det viktigaste jag skrivit hitintills

    SvaraRadera
  14. Leakim: Ett parti behöver inte vara demokratiskt för att de har en demokratisk ansats och har blivit invalda. De står inte för demokratiska värderingar. Tycker du det är bra och gangnar demokratin?

    Partiet (sd) och dess anhängar talar om att man inte tycker om lagen om hets mot folkgrupp eller till viss del de mänskliga rättigheter. Vad tror du de har för motiv bakom detta?

    @dani Så oerhört starkt inlägg. Har läst det flera gånger och det har verkligen etsat sig fast.

    SvaraRadera
  15. Chennifer (25 september 2010 12:25):

    "Vi gillar olika, vi gillar demokrati - och SD är odemokratiskt och borde således inte sitta i riksdagen och låta deras åsikter bli rumsrena."

    Vem är dessa "vi" som gillar "olika" - vad är detta "olika"?

    På vilket eller vikka sätt kan SD kallas odemokratiskt?

    Vem - andra än de som röstar vid riksdagsvalet - kan/skall avgöra vilka partier som får vara representerade i Riksdagen?

    Är inte deras åsikter redan rumsrena?

    SvaraRadera
  16. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera