söndag 20 februari 2011

Säljsekter - en betraktelse

Jag har ett antal historier som gör mig haveristisk. Flertalet av dem kan jag inte berätta men nu är det iallafall tid att berätta min lillebrors historia. Detta efter SVTs avslöjanden om phone-house - är det här högst personligt.

Hopp om jobb
För ett par år sedan flyttade han från Skåne där vi är uppväxta upp till Stockholm för att hitta jobb, arbetsmarknaden i Skåne är väldigt dålig och Kristianstad dras med något av de högsta sifforna för ungdomsarbetslöshet i landet. Så vi tänkte att det var en god idé. Jag bodde i Stockholm (förvisso som inneboende hos en kompis) och hade jobb och med lite kontakter och lite push kanske man skulle kunna få in en fot på arbetsmarknaden här. Så hit kom han med sina två resväskor där jag och min kompis lite elakt placerade honom bakom en bokhylla ute i en av ytterförorterna till Stockholm.
Han försvann iväg på ett antal ställen, letade faktiskt rätt intensivt men blev uppfångad av en grupp som lovade honom guld och gröna skogar. Det fanns stora möjligheter till att tjäna riktigt bra med stålar lovade de. Jobbet: att sälja tele2-abbonemang till företag.
Slips och kostym , glatt leende och säljhumör. Och hela ditt liv. Det var vad de krävde.
Det var lite otäckt att se vad som hände med lillebror under den här perioden. Det var väldigt dubbelt för honom - han gick snabbt in i deras kultur. Han gick upp tidigt på morgonen, åkte in för att arbeta extra på kontoret med att renovera (ett arbeta han gjorde helt gratis), åkte runt och sälja. Och allt detta på provision. Samtidigt som han ville ge allt för företaget förstod han att det här nog inte var så bra, men han ville tro.
Enda lönen de fick var när han sålde någonting. Efteråt var det en semi-obligatorisk afterwork som gällde. Skulle du någonsin komma någonstans var det ett måste.
Givetvis skrevs ett dokument på om att han inte fick yppa något om företagets "unika utbildningspolitik" för någon, men jag kan här avslöja att det rörde sig väldigt lite om pedagogiska grepp och mer om klassisk hjärntvätt och manipulation.

Stress och obetald arbetstid
Lillebror blev alltmer stressad. Och syntes alltmer sällan till. Han var jättetrött och hela tiden orolig för om han skulle sälja någonting. Samtidigt skulle alla samtal för jobbet, vilket var en hel del, göras med en egen mobiltelefon och stås för själva. Tiderna var exakta, man skulle vara inne vid ett visst klockslag - och åka hem vid ett annat. Att inte vara där exakta timmar var ett brott mot anställningsavtalet. Man kan fråga sig lite vilka repressalier de hade då ingen timlön någonsin betalades ut...
Men lillebror följde upp, till punkt och pricka. Medan jag och ett par vänner började säga att det inte var bra för honom. Att det var ren lurendrejeri. Samtidigt så blev han befordrad. Det innebar ingen högre lön. Snarare sämre eftersom befordran innebar mer ansvar men samtidigt skulle lillebror vara med och ge lite av pengarna till de nya som anställdes för att "få in dem" i gamet. De enda som vältrade sig i pengar på alla dessa säljares bekostnad var de högsta cheferna.
Till slut fick lillebror nog. Det tog fyra månader, begynnande magsår, besök på akutmottagning och en arbetsbeskrivning som slutligen avslöjade hela konceptet med hjärntvätt när han fick instruktioner för att lära upp nya säljare. Samt mängder av timmar oavlönat arbete och skyhöga telefonräkningar.

"Men.. Det har gått tio minuter nu. Har du inte fått en befodran till än?

Dålig sci-fi
I efterhand kom fler och fler absurda historier fram från min lillebror om vad som egentligen pågick. På afterworken uppmuntrade cheferna för att bryta all "negative input" som kunde komma. Som exempel berättade någon stolt hur han brutit kontakten med sin familj då de inte gillade hans jobb. Och att han uppmanats att bryta med oss, som sa åt honom att sluta.
Varje morgon inleddes med pepp- vilket innebar techno på hög nivå. Techno var pepp. Allt annat var fel. Min lillebror är inte världens mesta technofan- och hade gjort en blandskiva med bl.a. grunge som han tog med sig till jobbet när han var där en dag tidigare tillsammans med en kollega som gillade samma musik. När chefen kom in och hörde musiken, tog han ut skivan och sa högt att detta var dålig musik - deppmusik - som man absolut inte kunde lyssna på som säljare, och bröt sonika sönder den inför de församlade.


Beskrivningen av kontoret är som att skåda in i en dålig sci fi. Ständiga rullande digitala scoreboard som berättar hur mycket folk säljer. Och en stor widescreen som visade tal från cheferna i Cobragroup.

Och jag har antagligen inte berättat en tiondel...

Build break build
Så den här utbildningen? De kallade den för "build-break-build". Efter att ha läst socialpsykologi kan man se hur exakt den var klassisk hjärntvättsteorier. Den gick ut på att i inledande fasen bygga upp en person till skyarna. Få personen att må så bra som möjligt. Finna trygghet och gemensamt i gruppen. För att sedan stenhårt kritisera alla former av tillfälliga brister - att man inte säljer tillräckligt, att man inte alls är så bra som de förväntade sig. I det läget vill personen så gärna få tillbaka erkännandet att de -  beroende på hans/hennes psykologiska grundstabilitet - är beredd att göra nästan vad som helst för att få tillbaka känslan av uppbyggnad man fick i början. Det här lärdes alltså ut av företaget, min lillebror fick en plötslig insikt här. "Det var alltså vad de gjorde med mig? Det var fruktansvärt. Och nu vill de att jag skall göra så mot andra".
Som storebror är man väl alltid extremt stolt över sina syskon, här är jag extra stolt. Här bestämde han ju sig för att det fick vara nog. Och lämnade.

Företagets namn då?
Cobra group heter det stora företaget, det internationella. WWP Sweden hette dotterbolaget här i Sverige, men har numera bytt namn till dsa-group. Samma kontor i zinkensdamm och samma ledare och chefer som förr.

Fortsättningen - arbetsförmedlingen i Kristianstad
Man skulle kunna hoppas att historien slutade här, någorlunda lyckligt som varnande exempel. Men det gör den tyvärr inte. Lillebror lämnade Stockholm och åkte tillbaka till Kristianstad där han fortsatte söka jobb i en svår ekonomi - när krisen blir allt värre och jobbpolitiken alltmer absurd. Från arbetsförmedlingen blev han där hänvisad ett försäljningsjobb i Stockholm - han hade ju jobbat med det förr. Lönen försäljningsjobbet hade att erbjuda var inget kollektivavtalat. Nej: ren provision. Min lillebror vägrade och blev utskriven från arbetsförmedlingen. Tar man inte det anvisade jobbet från AF så förlorar man alla former av ersättningar alltså. Inkluderat rena sektjobb! Så går staten och kapitalet hand i hand - som det heter i de gamla sångerna.

(Ps. Givetvis går Phonehouse VD ut och dementerar och hävdar att deras medarbetare är så nöjda så. Det här känns igen. Hittar DSA-group min blogg lär de fyllas av kommentarer från "nöjda anställda". Men vi vet bättre. Vi går inte på er desinformation!)

---
Gott påtalat från Elin Grelsson. Och varför har inte ungdomar rätt att må bra de med?

15 kommentarer:

  1. Det är dags att alla får se och läsa sanningen.

    SvaraRadera
  2. Mycket bra skrivet!

    /Rickard

    SvaraRadera
  3. Jag har själv sett samma sorts beteende på säljavdelningen på företag som jag har jobbat på(är inte säljare själv). På senaste stället sa säljchefen åt mig att han körde med "management by fear", vilket han tyckte funkade bra. En riktig luftskalle utan nån som helst koll på saker och ting, men kunde ju producera hyfsade siffror iallafall. Hans stavningsförmåga är på ungefär samma nivå som visas i dokumentären. En riktig korkskalle.

    SvaraRadera
  4. Wow... jag hade tänkt söka jobb på phone house för några månader. Tur man inte gjort det. Jag har inga problem med att gå emot personer som gör såhär. Om jag hade jobbat där och dem hade den där attityden mot mig hade det blivit ett knytnävs slag rakt i ansiktet. Jag tycker det är otroligt bra skrivet och beklagar det som hänt din bror under hans tid som säljare där. Jag kommer iallafall aldrig mer handla en pryl i den där kedjan!

    Om du eller din bror på något sätt kommer gå emot dem här personerna eller företaget själv så är jag med till 100% på att hjälpa till.

    Sköt om dig och säg åt din bror att det va modigt att kunna stå upp och sluta.

    SvaraRadera
  5. Hej Per.. Skall bara påpeka att detta alltså inte var the phone house som min bror arbetade hos, utan ett annat företag.

    ---

    I övrigt
    Tack för alla kommentarer

    SvaraRadera
  6. Bra skrivet!

    Jag har själv arbetat på ett ruttet säljföretag, men eftersom jag visste mina rättigheter blev jag inte populär.

    Vad jag blev förvånad över är att din bror blev avskriven från Arbetsförmedlingen. De kan inte tvinga folk att ta ett provisionsbaserat arbete. Om det stämmer måste han ha träffat en riktigt rutten förmedlare.

    SvaraRadera
  7. Patrik den osalige21 februari 2011 kl. 10:08

    Kanon skrivet...det jävligaste är att detta bara är början på en nedåtgående spiral. Usa är på väg åt helvete, och när detta är ett faktum så åker resten av världen med ner i det svarta hålet. Undrar hur arbetsmarknaden kommer att se ut då ??

    Vart fan är allt på väg ??

    SvaraRadera
  8. Mkt bra skrivet.

    Jag har själv jobbat på tele2 ab som tekniker och även där kör man denna typ av företagsfilosofi.
    Nu var min lön av månadstyp a 25000 p/ månad oavsett vad.
    Det intressanta är att jag fick sparken för att jag hävdade mina rättigheter med afs som grund.
    Det var allt från planerad övertid till att man som tekniker inte kunde lura våra kunder att köpa sånt som faktiskt inte funkar, samt att man ifrågasätter varför man inte följer arbetsmiljölagen.....därför får man sparken.
    Det är tragiskt att dessa företag som så väl förespråkar "att taga avstånd från barnarbete" , men som själva har ett arbetssätt som kanske rent av strider mot mänskliga rättigheter...men då på hemmaplan.
    Jag är nu skyddsombud på en av sveriges största statliga arbetsgivare och jobbar varje dag för att arbetsmiljön ska vara nr1.
    Där vet cheferna att : de är faktiskt ansvariga för att afs,n följs....och man lyssnar väldigt noga på vad skyddsombudet har att säga.
    Så jag tycker att det är väldigt konstigt att dessa arbetsgivare har "missat" vad lagen säger...dom är skyldiga enligt lag att följa detta.
    Därför förespråkar jag för att man ska höja dom böter som är inom brott mot afs,n...och det ska höjas ordentligt.

    SvaraRadera
  9. Eftersom det finns lagar och avtal som kan förhindra sånt här, så gäller det att stärka de krafter som kan sätta kraft bakom.
    Gå med i facket...!

    SvaraRadera
  10. Jag är för facket - men det skiter AF i och det finns avtal om rent provisionbaserade avtal också...!
    Jag hamnade själv i en sån situation en gång - när jag var 20.. Och kontaktade mitt fack med svaret "du skulle inte tagit anställning där. Vi gör ingenting nu!"
    Det var dåvarande HTF nuvarande Unionen.. Bra fack där

    SvaraRadera
  11. För jävligt på ren svenska. Jag tycker synd om dig och din bror som tvingades genomlida detta. Bra att du bloggar om det. Jag har gjort det också. Ingen av de stora tidningarna har gjort det enligt FB tråden om det.

    http://galaxybloggen.blogspot.com/2011/02/slavarna-pa-phone-house.html

    SvaraRadera
  12. Mycket bra skrivet !
    Din bror hamnade alltså Cobra group ? Jag hoppas att han tog sig ur innan han fick men för livet.

    SvaraRadera
  13. Ingen av de stora tidningarna har skrivit om TPS än vad jag har sett, det är ynkligt. Nu gäller det att FB tråden kommer upp på sida 1 på Google och långt upp där så ungdomar som ska söka jobb ser vilket skitföretag det är och hur de kommer att behandlas. Det är inte bara slöseri med tid, de kan få psykiska men för livet.

    SvaraRadera
  14. Galaxy - men det här är ju en arbetsrätt ditt parti förfäktar - och en ordning på arbetsmarknaden SD är för? Kanske dags att faktiskt se vikten av facket och sluta slicka ingenjör-SD's fötter.
    Det handlar inte om invandring! Det handlar om arbetsrätt och mänskliga rättigheter. Ingen skillnad mellan människor!

    SvaraRadera