tisdag 21 september 2010

Förtydligande om hur man handskas med Sverigedemokrater

Självklart hoppas jag att min blogg inte bara kommer handla om sverigedemokraterna. På ett sätt är det ett misslyckandes när samtliga fyra första inläggen kommer få en tag "sverigedemokraterna" men nu är situationen sådan och det går inte riktigt blunda för.

Det finns olika sätt att debattera hur det kom sig att Sverigedemokraterna tog mandat. Själva vill gärna sverigedemokraterna framställa sig själva som martyrer. Som att de inte fick vara med i debatterna, som att de blev utestängda och ignorerade.
Det är emellertid inte sant, jag har sällan sett ett parti få så stor uppmärksamhet trots att det defacto inte satt i riksdagen. Ej heller har det saknats tillfällen då de varit med i debatter, och ganska obehindrat få föra fram sina åsikter. I framtiden kommer man tyvärr se dem i slutdebatter inför val - därför nu är de ett riksdagsparti och som sådant erbjuds de den möjligheten. Och det är så det ska vara.
Men det hindrar inte att de faktiskt inte är ett parti som andra. De är ett parti som på en grundläggande nivå är emot mänskliga rättigheter - delar in folk i grupper beroende på vilken religion och vilken sexualitet och etnicitet människor har.
Jag har även problem med kristdemokraterna på denna punkt och kommer återkomma till dem i framtida blogginlägg.

Sverigedemokraternas försök att plocka martyrpoängen har ibland tagit sig rent komiska uttryck. Som sverigedemokraten som ristade in sig själv i pannan med ett hakkors. Nu vet vi förvisso om det inte är så, men jag minns ett annat fall som var precis likadant och man avslöjade kvinnan i fråga med att ha skrivit in det baklänges.Har någon en länk om detta tar jag tacksamt emot.


Så hur är det med sverigedemokrater och deras väljare. De trivs i sitt lugn - de vill kunna tycka människovidriga åsikter ifred. För dem är det enklast om man bara röstar en gång vart fjärde år and "all go their merry way" (förutom bögar, flator, invandrare etc. då). Kanske har de alltid funnits 5% av människorna därute som faktiskt har haft totalt människofientliga åsikter.
Att handskas med de som röstat med Sverigedemokraterna är inte att som vissa tror "inte fördöma utan lyssna och ta på allvar".
Vad är det vi skall ta på allvar? Deras homofobi? Deras rasism? De är tyvärr inte missförstådda. De är sverigedemokrater, de röstade så. Jag tror visst att alla människor kan ändra sig, jag tror inte att någon är på ett visst sätt för evigt. Men jag tror också på att ta ansvar för vad man gör, och problemet som fick människor att rösta på sverigedemokrater var faktiskt att det inte längre hade lika stora konsekvenser att vara just rasist och homofob.
Därför är det inte alls fel att kraftigt ta avstånd från sverigedemokrater man råkar på, att i skarpa ordalag ta avstånd från. För det är de som vill misshandla alla oss som inte passar in i deras verklighet. Inte alltid själva, även om de inte sällan har problem med att på egen hand att ta till våld, utan via ombud tillgripa våld. Via lagstiftning och polis.
Jag vill inte tillgripa våld mot sverigedemokrater. Ej heller vill jag förbjuda dem.
Men det är alltså inte alls odemokratiskt och fel att ge sverigedemokrater omkring oss konsekvenser av sitt tyckande på det personliga planet. För politik handlar faktiskt alltid om konsekvenser. Och Sverigedemokraternas politik är inte en fråga om man gillar Mozart eller Lady Gaga, utan huruvida människor har rätt att leva eller ej, har samma rätt till äktenskap eller ej och har rätt till arbete eller ej. Och allt detta oberoende av sexualitet, etnicitet eller religion. Deras politik är konsekvenser. Så då skall det också vara en konsekvens att vara sverigedemokrat!

7 kommentarer:

  1. Det jag tycker man kan ta på allvar är att en hel hög med människor inte tycker att de andar partierna företräder dem, att de inte känner sig lyssnade på. Varför gör de inte det? Varför tycker de att etablissemanget är emot dem? Jag tror inte att alla SD-röstare är seriösa rasister och homofober, även om det förstås finns sådana också. Inskränkta, ja, men inte ideologiskt genomtänkta. Där tror jag det är bra att ifrågasätta, att be dem förklara sig, vad menar de egentligen? Att peka på bristerna i deras resonemang, sakfelen i argumenten och det egoistiska i att låta människor lida i resten av världen bara för att man själv vill behålla sina privilegier. Att fråga om de faktiskt inte tycker att jag ska få älska vem jag vill eller varför de tycker att andra ska bestämma hur jag ska leva mitt liv. Att ifrågasätta och kräva en förklaring, det är väl en slags konsekvens? Klart man har lust att skrika och gorma och ge folk på käften ibland, men frågan är om det hjälper eller stjälper? Eller vad menar du rent konkret med "konsekvenser"? /Kim

    SvaraRadera
  2. Konsekvenser är att faktiskt inte ha tebjudning med dem - att inte tillåta att det är "buisness as usual".
    Det innebär konkret att det inte skall vara att man kan vara sverigedemokrat ungefär som man är centerpartist. Att man kan prata med väder och vind med dem och ignorera att de vill mina medmänniskor illa.

    Jag kommer med lite anekdoter senare om min farmors och farfars tid under nazismen men väntar tills jag får upp en mer trogen läsarkrets.

    SvaraRadera
  3. tjena! Var tvungen att gå in och kolla lite på din blog efter våra små facebookdebatter. Bifogar ett (enligt mina fördomar iaf) typexempel på en sverigedemokrat. Kan inte låta bli att tycka synd om stackaren.. Ha det fint! / David I

    http://www.youtube.com/watch?v=vwgR792Jkx4

    SvaraRadera
  4. Jag tycker att man ska kunna ta personligt avstånd, det måste man ju kunna göra. Säga att "du respekterar inte mitt val att leva som jag vill, eller alla människors lika rättigheter och värde, jag vill inte dricka te med dig" utan att man för den delen kastar ägg i skallen på dem eller kommer med personangrepp om deras IQ eller hur nära släkt deras föräldrar kan vara. Det måste väl finnas ett ganska stort handlingsutrymme där man kan hålla sig innanför anständighetens ramar och inte sänka sig till deras nivå utan att det för den delen är "business as usual".

    SvaraRadera
  5. Var och en väljer själv hur de vill handskas med saken - så länge det INTE är affärer som vanligt

    SvaraRadera
  6. Jag hoppas att du inte tror jag tycker det är affärer som vanligt, eller att det är det jag menar. Känner knappast något lika stort behov av att uppmana folk att ifrågasätta centerpartiets företrädare eller fråga deras väljarkår vad de egentligen menar med det ena eller det andra. Att folk röstar borgerligt känns tråkigt och egoistiskt, men inte som ett lika allvarligt symptom på samhällsproblem som att de röstar rasistiskt. Dock tror jag att det hänger ihop, att de samhällsproblem som driver folk till sd delvis beror på en otrevlig högerpolitik men det är kanske en annan diskussion...

    SvaraRadera
  7. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera