tisdag 26 oktober 2010

Lögner om kollektivtrafiken

Kommunalarbetaren har frågat utredaren vad kollektivtrafikslagen egentligen innebär för förändringar. Och Ulf Andersson gör sitt bästa för att lugna och säga att det inte blir så stora skillnader mot förr - iallafall inte för passagerarna.

Häng med här nu för jag skall bevisa tydligt hur det är fel. Det kommer bli en del hänvisningar till olika dokument men det är för att bevisa vilka lögner Ulf Andersson kommer med.
Men det jag påstått i ett tidigare inlägg gäller fortfarande. Antingen ljuger Ulf Andersson, eller så ljuger lagtexten, eller så har han inte koll på vilka konsekvenser lagtexten verkligen får.
För det första, de linjer som kommer fortsätta förhandlas om är linjer som anses vara av så stort allmänintresse att det råder allmän trafikplikt. Där kommer nog fortfarande ett gemensamt biljettsystem vara aktuellt, och delvis subventionerat. De övriga linjerna får bussbolagen ingen ersättning för, eller de som trafikerar samma linjer. Inga pengar från SL - därmed heller inga krav på bussar eller på på att ta emot t.ex. SL's eller Skånetrafikens eller Västtrafiks månadskort. Eller vilken del av landet man nu bor i. Det enhetliga biljettstystemet försvinner.
Detta kommer branschorganisationerna själva fram till:
"Ett nytt betalsystem som blir obligatoriskt kan till viss del hämma avregleringens syfte" (sid 13)
Det skulle kunna finnas olika lösningar på det här, men obligatoriskt betalsystem är emot lagens syfte, och kommer inte vara tvingande utan frivilligt. Vi kan alltså mycket väl - och rent av troligt - se flera företag med olika taxor, så som lagen är skriven. Ett pendlarkort kan alltså komma att gälla på bara vissa sträckor.

Inte heller ett ord om prishöjningarna nämns i kommunalarbetarens artikel vilket är ett måste för att det skall kunna gå runt för de komersiella linjerna. Det har inte varit någon hemlighet som grund för utredningen, och som sidan "fördubblingen.se" gärna påvisar (en lista på deltagande organisationer hittar du här).
Men man kallar det för "ökad betalningsvilja" som något nödvändigt. Alltså - högre biljettpriser.

Vilka linjer som allmän trafikplikt råder på är dock väldigt tydligt redan i SOU-utredningen. De platser där det inte kan skötas kommersiellt. Självklart är just också lagen skriven så i 6 kapitlet 2§ , där företag som avser att köra komersiellt och anser sig påverkade av den allmäna trafikplikten kan överklaga beslutet om en sådan. Självklart är överklagandet till för att allmän trafikplikt bara skall råda på komersiellt olönsamma linjer. Man skulle kunna tänka sig att den ökade konkurrensen skulle innebära effektivare hushållande med skattepengar, men så blir inte fallet. Precis som det inte blev så med skolan, elen eller något annat konkurrensutsatt. Istället innebär det att regionerna fortsatt får stå för enbart de olönsamma linjerna, som anses ha tillräckligt allmänintresse för att fortsätta trafikeras, medan övriga företag tar vinsterna från de lönsamma. Det vill säga att  det är en ren privatisering och omfördelning från skattebetalare till trafikbolagens aktie-ägare.

Att ingen journalist på allvar vågat ställa utredarna och regeringen mot väggen i dessa frågor är anmärkningsvärt i sig. Och nu misslyckas även kommunalarbetaren!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar