onsdag 15 december 2010

Överklassens diskreta charm del 7890

Det har hänt massa i världen. Expressen har blivit nazistisk. Myrdal tillåts skriva fritt mot homosexuella och kvinnor i flamman. Vänstern gör åter bakslag in i antisemitismen. Socialdemokraterna saknar mål och hoppar mellan åsikter så man inte har en aning om vart man har dem.
Men mer om det senare. Jag tänkte koncentrera mig på ytterligare lite roande kring överklassens diskreta charm. Allt hämtat från Magdalena Ribbings frågespalt:
"Fråga: Jag har en fråga jag länge gått och funderat på i samband med att jag ska ha middagsgäster.

Det jag har svårt för är när jag ska placera ut placeringskorten och jag inte riktigt kan "räkna ut" mina gästers rang.
Jag vill såklart att de finare gästerna ska sitta närmast mig.

Min fråga är alltså om yrkestiteln eller utbildningen är viktigast när man räknar en gästs status?
Just nu går jag efter yrke men är osäker på detta då utbildningen borde ha en stor betydelse också. "
Personligen finner jag det nästan lite rörande att frågeställaren funderat på detta länge.  De alltmer skitnödiga ordningar på fester och etikettsfrågor skrämmer mig lite. Borgarklassen är på uppsegling. Och traditionsförvirringen är total. Man måste göra rätt. Man måste bo i vindsvåning. Man måste ha Teppanyakihäll.

Damer, damer.. Vem har högst lön? Och vem av er är filosofie doktor?


eller

"Fråga: Inför en fotografering till årsredovisningen har jag en klädfråga. Herrarna i ledningsgruppen har oftast kostym och slips och jag har märkt att vit skjorta är rätt så vanligt. Personligen tycker jag, möjligen efter att ha bott i London, att vit skjorta är tjänstemannamässigt . Själv associerar jag det till att man har en mera förvaltande roll snarare än visioner, makt, inflytande och framåtandra. Jag vill därför rekommendera min ledningsgrupp att ha en färgad skjorta med nämnda argumentation."
Bra där... Det är inte lätt att vara borgare. Det är mycket mycket att tänka på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar